Připomenutí Pekla

(Ještě s chybami, ale po "lehké korekci" na počátku května roku 2017)

     Všeobecně vzato, "připomenutím Pekla" je cokoliv, co připomíná Peklo. Ve skutečnosti je to mnoho věcí a okolností, které zde všechny ani nehodlám vyjmenovávat.
     "Připomenutí Pekla" musí být snadno odlišitelné od všeho ostatního, co se (v dané scéně) ve filmu odehrává. Jen pak můžeme to připomenutí rozpoznat mezí vším ostatním, co ve filmu uvidíme.
     A ještě jedna věc. Někdy již samotný příběh filmu může působit jako "Pekelná indikace", která Pekelným lidem připomene jejich podstatu a jejich Peklo. Jsou to zejména dva paralelní světy (buď prostorově nebo časově), kombinace lidskosti s bestiálností (například upír, vlkodlak, terminátor), kombinace lidskosti s nadlidskostí (například polobůh), hrdinové mající několik verzí (například dvojrole) a podobně.
     Pokud jde o zdůraznění směru dolů k Peklu, lze použít mnoho prvků. Ukázání dolů (třeba prstem), padnutí s rukama (zpravidla dlaněmi) do země (například při stojce), položení nebo hození něčeho na zem, sednutí na bobek, předklon, pohled dolů, lezení po čtyřech, dotýkání se země hůlkou nebo tyčkou, boty, nohy (zejména jejich spodní část), zavřené nebo přivřené oči se skloněním hlavy, pád dolů z výšky (což platí i pro vodopád nebo déšť) a podobně (kromě toho, směr dolů může být zdůrazněný také pomocí slov, která se k němu vztahují). Ovšem aby se toto zdůraznění mohlo stát součástí "připomenutí Pekla", musí být doplněno dalšími okolnostmi (mnohdy Pekelnými).
     Pod pojmem "Pekelná okolnost" mám na mysli věci jako oheň, zdůrazněné oči, záblesky, Pekelné slovo, červená barva, Pekelná kombinace barev, Pekelné zvíře (drak, had, havran či krkavec, černá kočka nebo "něco rohatého"), (černé šaty a) noc a měsíc, být zobrazený dva (anebo víc) krát (a mít několik verzí) a podobně. Předpokládám, že také barvy duhy, některé extrémní sexuální záležitosti, zvednutý nebo zdůrazněný prst, vír (nebo co ho připomíná) a pohled do kamery na diváka mohou někdy patřit mezi Pekelné okolnosti, podobně jako negativní, temné, rychle se pohybující, kmitající nebo rozmazané figury.
     Co se týče čísel, známe hlavně 1 (první tvář, jeden zákon, jednička a podobně), 2 (dvě tváře a/nebo druhá tvář Pekelných lidí, být dvakrát a podobně), 3 (třeba dvě tváře Pekelných lidí a pak démonická humanoidní duše po smrti Pekelného člověka), 6 (Peklo a/nebo 2 x 3) a 9 (otočená šestka a/nebo 3 x 3).

Dvě "připomenutí Pekelné humanoidní duše", zdůrazňují oči a ústa

(Tato připomenutí indikují to, že se v lidském těle, se kterým je tato duše spojena neúplně, může pohnout, což platí i pro hlavu; též to ale znamená oči jako "všechno vidíme", ústa jako "všechno okecáme" a zdůrazněná či pozvedlá ruka jako "jsme nejlepší" nebo "sláva nám".)

     1. Konec televizního seriálu "Личная жизнь следователя Савельева" - červené a černé auto + zdůraznění očí a úst + pozvedlá ruka (skutečnost, že dva jedou nejprve dvěma auty proti sobě a pak spolu mají jet jedním autem jedním směrem, má připomenout "dva v jednom"; další připomenutí je v 15. episodě v 39:40 ["на два билета филармонии" "на 222"] nebo v 18. episodě 25:35 - 27:00 ["ты думаешь только о себе, а мы двое"]).

     2. Konec filmu "G. I. Jane". Kromě pokulhávajícího důstojníka s nemocnou nohou (společně s pohledy dolů na dokument může být také zdůrazněním "směru k Peklu"), je tam zdůraznění očí a úst + kus červené (+ jeden prst jako "my jsme jedničky" nebo "my jsme všichni zajedno") a napsaná slova "wild", "dead" (a jiná o něco výše v textu).

Několik "připomenutí Pekla" ze seriálu "Černí baroni"

     Díl 2 (00:28:40). Dva důstojníci se dohadují, major opakovaně ukazuje jeden prst, kapitán pak ukáže dva prsty (= nejsme jednou, ale dvakrát), po té je záběr na dveře s číslem 13, pak následuje vhození knihy do ohně (= Pekelná okolnost), a důstojník s brýlemi a vojenskou čepicí v ruce (malinko s ní hýbe, čímž na ní upozorní, a přitom jí drží v takové poloze, aby vypadala jako kruh, a kulaté věci indikují vír, který je společně s Pekelnou okolností – ohněm a očima – indikací "cesty do Pekla"), které si pak nasadí.

     Díl 2 (00:47:10) Poručík Hamáček mluví s Marcelou, sestrou Jaruš, kterou si právě bere. Dojde k pozici "dolů a nahoru" se zvedlým komponentem, je vysloveno číslo 23 (to připomene být dvakrát a třikrát, tedy podstatu Pekelných lidí), řeč je o znásilnění a Marcela, oblečená v červeném s červenými rty a červeným vínem řekne "ponožky" (= dolů k Peklu) a pak zvedne jeden prst. Slova "My totiž držíme pohromadě", která zazní potom, připomenou soudržnost Pekelných lidí, když jde o jejich hlavní věci (to je ten zvedlý prst - "all for one"). Pak je ještě řečeno "To je největší podraz, o jakém jsem kdy slyšel" (to připomíná, jak Pekelní lidé podvádějí ty normální).

     Díl 8 (00:36:00) Cvrnknutí prsty dolů do papíru, řeč o vojákovi nemocném schizofrenií, pozice dolů a nahoru, změna polohy brýlí, aniž by si na ně dotyčný důstojník sáhnul (což zdůrazňuje oči), slovo "kravina" (= rohaté zvíře jako Pekelná okolnost), dva prsty, vtip o tom, že takový vojín sám na stráži vytvoří dvojici a pak opět dva prsty (s doutníkem), což připomene "dva v jednom", tedy podstatu Pekelných lidí.

     Díl 9 (00:44:10) Prohlubeň v zemi a kulatá čepice (= dolů a vír). Boty a podřep (= zdůraznění směru dolů k Peklu), ruka a pohledy dolů (slova "podívej" = oči, "tady někdo uprostřed ulice vykopal díru"), po té slovo "záškodníci" jako něco negativního (= Pekelná okolnost), a pozice dolů a nahoru.

     Díl 11 (00:35:00) (Kruhové věci, indikující vír, se Pekelnými lidmi do připomenutí jejich démonického paralelního světa dávají pravidelně.) Vidíme několikero zdůraznění směru dolů k Peklu s opřením se o kulatou kruhovou kamennou zídku, která se tím zdůrazní (= kombinace dolů + vír). Poručík řekne generálovi jedna a ta samá slova třikrát (včetně svého jména "Troník"), pak generál zakopne, je záběr na jeho botu (což není jediné zdůraznění směru dolů) a po té v podřepu zatočí páčkou na telefonním přístroji (= dolů + vír, a zvednutí ruky se sluchátkem je oslavou "cesty do Pekla").

"Cesta do Pekla" ze seriálu "Hra o trůny"

     Tato cesta je připomenuta na konci všech posledních episod prvních čtyř seasonů, přičemž ty novější neberu v úvahu kvůli změnám v důsledku adaptace.

     Season 1:

     Pekelná okolnost (oheň, kouř a draci), zdůraznění směru dolů k Peklu (boty, sedění na bobku, sklonění se na kolenou s hlavou dolů), a indikace víru (ohnivé kruhy).

     Season 2:

     Pekelná okolnost (monstra), zdůraznění směru dolů (ležení a nohy koně), a indikace víru (kulatý košík).

     Season 3:

     Pekelná okolnost (draci, a možná také jedna z Pekelných barevných kombinací na Khaleesi), zdůraznění směru dolů (pohled zezdola, sedění na bobku), a indikace víru (lidé kolem Khaleesi jí otáčejí dokola).

     Season 4:

     Zdůraznění směru dolů (vodopád, po schodech dolů s malým doskočením na jejich konci, předkloněný dělník s lopatou), indikace víru (smotané role papíru). Pak tam jsou jeden a dva prsty (= "My [Pekelní lidé] nejsme jednou, ale dvakrát!"). Slova "Valar Morghulis", obsahující slovo "zemřít", mohou být negativní, tedy svým způsobem "Pekelnou", okolností (podobně jako být dvakrát, což připomíná podstatu Pekelných lidí).

     Kromě toho, v těchto scénách je také přítomen "raised & celebrating component": 1. Načervenalý drak křičící na rameni Khaleesi, 2. Zvedlá ruka démona na koni, 3. Draci letící nahoru a 4. Zvedlá ruka s prsty.

     Pekelných věcí je v tomto seriálu mnoho. Vzpomeňte si například na smrt krále Joffreyho:
     Zdůraznění směru dolů k Peklu (upadlý pohár a kopnutí do něj, lezení po zemi a hledání poháru, pád otráveného krále tváří k zemi a zvracení dolů), indikace víru (kulatý pohár i dort) a Pekelná okolnost (červená barva krve a strašný výraz krále Joffreyho; ptáci, vylétnuvší z dortu barvy blízké zlatu, a krev v očích, tam asi nejsou náhodou).

Různá další "připomenutí Pekla"

     Nejen do posledních episod mnoha televizních seriálů, mnohdy až na jejich samý konec, se dříve dávalo něco, co skrytě oslavovalo Peklo (psal jsem o tom již před léty; daná scéna, často používající běžně se vyskytující prvky, se zpravidla odlišovala od těch ostatních, aby vynikla). Pár příkladů takovýchto "Pekelných konců":

     Arabela: (Na pana Menšíka spadne bojler) Pára, opticky nahrazující kouř, a pak nesení kulatého bojleru ze schodů dolů. Bojler a objetí jsou kulatými věcmi indikujícími vír, a pád s bojleru dolů s viditelnými podrážkami bot zdůrazňují "směr dolů k Peklu". Jeden prst znamená "jsme jedničky", no a slovo "vidíš" připomene oči.

     Arabela se vrací: Čaroděj promění havrana v sochu a mrští s ní dolů o zem. Pak si král od čaroděje vyžádá kulatý prsten (= dolů + vír) a havrana oživí. Seriál končí pohledem na letícího havrana a noc (= Pekelné indikace).
     Oba seriály se odehrávají ve dvou paralelních světech, Říši pohádek a Říši lidí (to připomíná, že Pekelní lidé patří do dvou paralelních světů, Pekla a Země). Leckdo je v tom seriálu zobrazený, jakoby byl dvakrát (princezna Arabela "je dvakrát" tím, že má tělo Jany Nagyové, zatímco hlas Libuše Šafránkové) a Rumburak dokonce třikrát (to připomíná, že Pekelný člověk je jako dva v jednom a po smrti zbude jeho Pekelná humanoidní duše - ten třetí).

     Černí baroni: V poslední episodě seriálu (tentokrát ale ne na konci) vidíme několikero zdůraznění směru dolů k Peklu (pád poručíka ze stříšky, divné pohyby jeho nohy) s opřením se o kulatou kruhovou kamennou zídku (indikující vír), která se tím zdůrazní. Poručík řekne generálovi jedna a ta samá slova třikrát (včetně svého jména "Troník"), pak generál zakopne, je záběr na jeho botu (což není jediné zdůraznění směru dolů k Peklu) a po té v podřepu zatočí páčkou na telefonním přístroji (= opět dolů a vír) a zvedne ruku se sluchátkem.

     Dallas: Konec poslední episody seriálu ukazuje scény podle přesných Pekelných pravidel. Je tam muž v červeném (což je Pekelná barva, která se mu objeví i v očích) a donutí J.R. se zastřelit.

     Tato "připomenutí Pekla" se často dávají i na konec filmů, například Ikarův pád: Červené květiny dolů na stůl, poklepání rukou dolů na rameno, slovo "v noci" (= něco negativního, co může fungovat jako "Pekelná okolnost"), pozice dolů a nahoru (se zdůrazněnou rukou), a ukázání dvou prstů a pak jednoho zpoza rámu dveří (= ti, co jsou dvakrát, tedy Pekelní lidé, jsou jedničky a/nebo zajedno). Po té je mírné zdůraznění očí a úst, a pohled dolů.

     Zítra vstanu a opařím se čajem: Herec hlavního hrdiny Petr Kostka je ve dvojroli (ostatně jako i herec Jiří Sovák), respektive dokonce "tříroli". A děj filmu se odehrává ve dvou časově paralelních světech - v přítomnosti i minulosti. Na konci filmu jsou červené růže, pozice nahoru a dolů se zvedlou rukou, a o něco později se hrdina loučí se svým duplikátem, oba mají kytici červených růží a zvednou prst (= my, co jsme dvakrát, jsme jedničky; "být dvakrát" či ještě víckrát je součástí mnoha dalších starých filmů, vzpomeňte si třeba na "Fantomas" nebo "Císařův Pekař & Pekařův Císař" s Janem Werichem ve dvojroli).

     A nyní si pro změnu ukážeme "připomenutí Pekla", umístěné na samý začátek filmu "Prisoners of the Lost Universe", odehrávajícího se ve dvou paralelních světech. Had a žena v šatech barvy blízké červené se dívají jeden na druhého, pak se ta žena předkloní, sáhne rukou pro toho hada a chytne ho způsobem, že přitom má (pozvedlou ruku a zejména) vztyčený jeden prst (="Peklo je jednička").

     Poznámka: Těch pár indikací z filmografie bylo jenom nepatrnou ukázkou. Pekelní lidé vedou většinu věcí ve světě již asi tisíce let, pravděpodobně se podíleli i na stvoření různých náboženství, chybně vysvětlujících lidskou existenci (předpokládám, že i Dalajláma bývá jejich dítě, kterému předem ukážou, jak vypadají "jeho věci po jeho minulé inkarnaci", které později při zkoušce pozná). V této oblasti jsem se i já osobně setkal s umělým vytvářením "zázraků", vedoucích k chybné víře normálních lidí v to či ono.

A nyní pár "připomenutí Pekla" z hudby

     "Nálada je výborná" (Linda Finková). Píseň začíná slovy "bouráme skály pohledem" (= oči), "spoutat vodopády dovedem" (= dolů k Peklu), "žádná bouře není zlá" (= negativní či Pekelná okolnost), "každý z nás dvou je zárukou" (ano, Pekelní lidé jsou dvakrát), "hory přenášíme na rukou" (ta ruka po těch dvou je tu na oslavu těch, co jsou dvakrát, i když se přímo nezpívá, že by byla zvedlá).

     "Beauty Song" z filmu "House of Flying Daggers". Na začátku hrdinka, vypadající jako slepá, zpívá píseň o dvou pohledech extrémně krásné ženy, které naruší město a říši. Pak je stažena dolů na zem (kombinace oči + negativní okolnost + dolů = cesta do Pekla).

     Daniel Landa:
    - "Prolog" "...krok, třináctá deska neni druhá, třináctá deska neni druhá..." Krok je dolů k Peklu a "text s dvojkou a trojkou" je tam dvakrát.
    - "Třista z místa" "Ultrarychlý kola, Ultrarychlý kola... Dvěstě v městě, třista z místa, přímou čarou do náruče antikrista, semafor má barvu jako komunista..." Nejprve jsou ta samá slova dvakrát, pak je "text s dvojkou a trojkou", antikristem je Ďábel v Pekle a barvou komunisty je červená (to jest Pekelná).
    - Hudební videoklip "Quantum tarantulí" (též známý jako "9 mm"). Při slovech "...ve tmavých koutech se schovávaj hadi! Jen když patříš do rodiny, tak to nevadí..." je zpěvák vidět jako tmavá postava, zdůrazní oči a ústa, a pak je zvedlá ruka (už víme, co to znamená, a o jako rodinu se vlastně jedná :-)



Home

     Právní prohlášení: Text umístěný na této vzdělávací stránce zobrazuje pouze osobní úhel pohledu a subjektivní pocity jednotlivce.