Homepage

    Praktické rady pro zvýšení bojové připravenosti

     1. Trénujte nácvik technik nejen do vzduchu, ale především do lap a bouchacích pytlů, a čas od času podstupte souboj s kontaktem.

     Obvyklým vybavením pro nácvik souboje s kontaktem jsou chrániče těla a boxerské rukavice:

     

     2. Nenacvičujte údery a kopy do tvrdé překážky. Lidské tělo není ani zeď ani tvrdé dřevo. Postačí nácvik technik do měkčích bouchacích pytlů a do středně tvrdé lapy. Nepřehánějte ani posilování s činkami. Pro udržení silové kondice zcela postačí cvičení s vlastní váhou, tedy shyby, kliky, sklapovačky (nebo “lehsedy”), dřepy a běh.

     3. Je nutné přizpůsobovat klouby, šlachy a svaly podávání maximálního výkonu bez předchozího rozcvičení. Proto je občas vhodné trénovat sparing bez předchozí rozcvičky. Dále je vhodné pověsit si doma bouchací pytel a ihned po probuzení, bez rozcvičky, vyskočit z postele a několik minut do něj mlátit. Tělo si tak zvykne udeřit soupeře plnou silou nejen bez předchozího rozcvičení, ale dokonce ihned po probuzení.
     Když vás někdo přepadne na ulici, také vám nedovolí, abyste si roztáhli uvolňovacími cvičeními všechny svaly a šlachy. Těžko budete prosit útočníka o desetiminutovou pauzu na rozcvičku. Vaše tělo musí být schopno naplno udeřit a kopnout kdykoli.

          

     4. Trénovat se nemá příliš často, tedy každý den. Tělu je třeba poskytnout odpočinek, aby se mohlo řádně zregenerovat. Daleko efektivnější je krátkodobý nácvik úderů do lapy nebo krátký souboj s kontaktem jednou či dvakrát týdně, než vyčerpávající nácvik technik do vzduchu několik hodin každý den (ledaže by každý den byla procvičována jiná část těla, respektive jiná technika).

     5. Trénujte sparing nejen ve cvičebním úboru, ale také v civilním oblečení, nebo když je léto, klidně třeba jen v plavkách. Lidé, cvičící jen ve cvičebním úboru, mají podvědomou vazbu svých fyzických výkonů na cvičební úbor, a v civilním oblečení se již necítí zcela ve své kůži. Je třeba mít stále na paměti, že když s někým budete bojovat o život, pravděpodobně na sobě nebudete mít cvičební úbor, ale civilní oděv.

     Trénink v civilním oblečení v nočních ulicích a městských parcích je velmi užitečný:

     

     (Při skutečném střetu s protivníkem ve tmě je ale většinou lepší udržovat si od něj odstup a zasahovat spíše kopy, protože ve tmě můžete přehlédnout, je-li ozbrojen – v ruce může držet například nůž.)

     6. Ať již cvičíte jakákoli bojová umění, zejména ta, co jsou plná úderů a kopů, je vhodné cvičit - pro případný boj tělo na tělo – rovněž dostatečnou fyzickou sílu, použitelnou pro boj zblízka, nejčastěji při uchopení a sevření soupeřem. Je velmi důležité umět nejen udeřit, ale též umět se, je-li to alespoň trochu možné, vyprostit ze sevření.
     Důraz na dostatečnou fyzickou sílu je zde kladen proto, že samotná technika (páčení, chvaty) bez ní nemusí být dostatečné účinná. Z toho důvodu je praktické a užitečné pravidelně procvičovat krátký silový zápas bez úderů a kopů, spojený s nácvikem vyprošťování ze sevření soupeřem. A také trochu posilovat - převážně jen s vlastní vahou. Takováto cvičení je možné aplikovat i jako rozcvičku (tzv. “zahřátí”) před vlastním tréninkem bojového umění.
     Pamatujte, že i špičkový karatista nebo kickboxer mohou být soupeřem uchopeni a sevřeni, a proto se musí umět vyprostit a uvolnit sevřený trup či končetiny, aby s nimi opět mohli volně udeřit.

     7. K tomu, aby člověk mohl plně využít svých fyzických schopností, nesmí být psychicky zablokovaný. To znamená, že cvičenec musí prožít skutečnou situaci opravdového ohrožení a vítězný boj nad někým, kdo mu chtěl opravdu ublížit. Sebelepší výcvik v tělocvičně není dostačující bez praktické zkušenosti ze skutečného boje.

     8. Nikdy se nenechte udeřit jako první. Jsou lidé, kteří se s vámi klidně baví a mezi řečí vás z ničeho nic praští. Kdo se nechá překvapit a dostane první ránu, již napůl prohrál dříve, než začal vlastní boj. Proto si vždycky zachovávejte od svého potenciálního soupeře několikametrový odstup.

     9. Když máte silného, nebezpečného a odolného soupeře, nikdy nekončete u první rány. Když ho jednou udeříte a pak čekáte, co bude dál, může se po chvíli vzpamatovat, rozzuřit se, vrhnout se na vás a přemoci vás. Proto podaří-li se vám udeřit takového soupeře dříve, než on stihne udeřit vás, nekončete u první rány. Zasaďte mu více ran, abyste ho vyřadili z boje.

     10. Nikdy nezneužívejte vaší síly. Nikdy nenapadejte slabší lidi proto, abyste si dokázali, že jste silní. Napadněte jen toho, kdo vám chce ublížit. A pokud vás napadne někdo slabší, než jste vy, použijte vaší sílu jen k tomu, abyste ho třeba jen odstrčili nebo jednou lehce udeřili. Nic víc mu nedělejte. Výjimkou je pouze, jedná-li se o bezcitného a velmi zlého člověka. Tam můžete přitvrdit.